čtvrtek 30. ledna 2014

Lesk, barvy a iluze.


Tak se jmenuje výstava v Západočeské galerii (s podtitulem Architektura Plzně v šedesátých letech).

Pro mě (jakožto uměleckou a designérskou duši) to byla přímo povinnost navštívit tuhle výstavu! A opravdu, stálo to za to. :-)


V síni je vystaveno plno fotek, skic, návrhů, obrazů - pohledů do té doby - ale vezmu to popořadě, jo? Výstava je dělená do čtyř částí - první se zabejvá Plzní po válce (po tý druhý) - jak se stavěla zpátky na nohy a tak. Druhá část nabízí pohled na rozrůstání města - nebo spíš jeho předměstí - tehdy se začala rozmáhat stavba "paneláků".

Doteď jsem nechápala, jak můžou vypadat ty šestiúhelníkový věžáky na Borech (hledejte i na Skvrňanech) zevnitř. V galerii visí návrh půdorysu, hurá, jedna ze záhad mýho života je fuč, vyřešená, rozlousklá! Že nevíte jak vypadá (nebo nejste z Plzně, a proto ho neznáte)?



Jo, to je přesně on (ale tohle je stará fotka, už má novou fasádu).

Ve třetí části výstavy je do mrtě rozpitvaný (skoro) každý plzeňský předměstí - jak se tam rozvíjelo územní členění, čim mělo bejt jejich okolí zvelebený a podobně. Dovolim si spoiler - na Slovanech v místech dnešního Dvořáka měl stát futuristicky řešenej hotel s kinem (a mělo to bejt hrozně vysoký - cca 20 pater?) - a já si fakt nedokážu představit, jak by to tam zapadalo. :-D

A čtvrtá - tedy poslední část - popisuje, jak byla královská Plzeň zvelebována, co se veřejných prostorů týče. Nic vás nenapadá? Zimák - domov našich Indiánů, Prior - dnes už Tesco - na Americkej, Bohemka na Anglickym nábřeží. A nesmim zapomenout na perlu plzeňskýho náměstí! Hotel Central (dřív Urquell, pak Ural) - krásná komunistická stavbička, která se k těm renesančním, barokním a jiným domům náramně hodí (jo, nemam tu stavbu ráda, je jako pěst na oko)! A co třeba "dům hrůzy u Radbůzy" - již nestojící kulturák? Všechno tohle navrhli a postavili v 60. letech. Byli to makáči ti lidi tehdá.

Máte-li chuť to taky vidět (stojí to za to!), zajděte do "Třináctky" - tedy do Západočeské galerie v Pražký ulici, číslo popisné 13. Študáci (s kartičkou) samozřejmě mají vstupný levnější - za 25 vočí, neštudáci se dovnitř dostanou za padesát. Otevřeno mají od úterý do neděle v rozmezí 10 až 18 hodin. Ale pozor! Výstava běží jen do 9. února! Na svý si tu přijde snad každej umělec, estetik, dyzajnér, architekt, ale i lidi, který se zajímají o to, jak Plzeň vypadala dřív (ale je jasný, že děti nebudou cílovou skupinou - fotky doprovází dvakrát víc čtení). Pro víc informací: http://www.zpc-galerie.cz/cs/exhibitions/info/32

Tak neváhejte, nečekejte, utíkejte do galééérie! :-)

P.S.: Fotoreport nemůžu poskytnout - neměla jsem foťák (a mam pocit, že se tam fotit ani nemohlo?). :-D

19 komentářů:

  1. To je teda zase skvost. Na tak skvělé téma jsi opravdu mohla napsat report na vyšší úrovni. Prostě se nedokážu dostat přes tebou užívané výrazy evokující třináctileté emařky. Fakt to nejde, promiň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pořádku, neomlouvejte se! :-) Jen teda nevím, co je na tom emařského (své výrazy se snažím mírnit :-))? A kdybych psala report na vyšší úrovni - tedy bych se i více rozepsala - musela bych popsat téměř všechno, co se na výstavě dalo najít - a přece nepřipravím potenciální návštěvníky o zážitek, ne? :-)

      Vymazat
    2. Tou vyšší úrovní jsem myslela to, že když už chceš psát na takovéhle téma, aspoň to udělej pořádně. Svým příspěvkem jsi nám nesdělila naprosto nic, co bychom si nemohli přečíst na stránkách Západočeské galerie, takže pokud šlo jenom o to informovat nás, že nějaká výstava probíhá, mohla jsi sem jenom hodit samotný odkaz.
      A k těm emařským výrazům - emo jsem zde samozřejmě použila jako nadsázku a ta nevhodnost se týká hlavně slov jako "mrtě", "makáči" a podobných podivných expresí, které se prostě nehodí (a to nikam).

      Vymazat
    3. Kdybych sem dala odkaz, tak je to dle mého odfláknuté víc, než to, co jsem podala já. :-)
      Emo jsem jako nadsázku pochopila. :-) Ale třeba výraz "makáč" je naprosto běžným v mém okolí - například: "Venca postavil ten dům celej sám, to je ale makáč." Slýchám ho celkem často, třeba nedávno jsem babičce říkala, že jsem zvládla zkoušku a dostalo se mi odpovědi: "Tedy Tery, jsi makáč, to mam radost." Prostě já osobně to nepovažuji za podivnou expresi. Chápete, co Vám snažím říct? :-D :-)
      Hlavně ale musím podotknout, že můj styl psaní je osobitý, neaspiruji s ním nikam do Mladé fronty a podobně, ačkoli i tímto stylem jsem schopná psát. Ale já raději budu mít svůj blog osobitý a leckterými nepochopený, než škrobený a neautentický (nebyla bych to já). Věřím tomu, že si to své čtenáře najde, jestli Vy nebudete jedním z nich, s tím bohužel nic nenadělám. :-)

      Vymazat
  2. Tak profesionální recenze to není, ale pokud chce Fiškenzí přiblížit výstavu puberťákům, což je nejspíš cílová skupina tohoto blogu, tak mi to připadá adekvátní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, cílová skupina jsou právě lidé mého věku (je mi 20). :-)

      Vymazat
    2. Ve svých dvaceti letech se tedy považujete za puberťačku?

      Vymazat
    3. Ale víte o tom, že z Vaší předchozí reakce to jasně vyplývá?

      Vymazat
  3. No ale právě dvacetiletí už uvažují na trochu jiné, vyšší úrovni... Jaký má tvůj příspěvek smysl? Chceš nás pozvat na výstavu, která začala už v listopadu (o aktuálnosti tedy mluvit nemůžeme)? Nebo to má být recenze/kritika? Co to má být? Budu ráda, když mi to osvětlíš. Pokud píšeš pro dvacetileté, zkus přemýšlet víc kriticky a analyticky, tohle je jen dost špatné PR, jestli vůbec. Dvacetiletým tvůj text nedá vůbec nic. Jo, a v titulku se opravdu tečka NEpíše, mysli na to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, chci dotyčného čtenáře pozvat na výstavu - ale nejdříve jsem na ni chtěla jít, abych věděla, o čem je - přece nepoženu (berte s nadsázkou) lidi někam, kde jsem sama nebyla, tudíž nemohu ani doporučit, ne? :-) Bohužel, vzhledem ke zkouškovému jsem se na výstavu dostala až před pár dny. Kritizovat jsem nechtěla, protože mě výstava nadchla, recenzi jsem také nepsala - prostě jsem jen chtěla popsat něco, co jsem viděla a ráda to pošlu dál.
      Že píšu "jiným stylem" neznamená, že také neumím přemýšlet na vyšší úrovni.
      A nepíšu JEN pro dvacetileté, ale pro ten okruh kolem 20 let. A co jsem zatím vyslechla od mých přátel a známých, jsou s mým stylem psaní spokojeni. Vám je 20, že vám to nic nedalo? Že to totiž píšete s takovou jistotou - opravdu mne to zajímá, nechci rýpat. :-)
      Vím, že v nadpisu nemá tečka co dělat, ale já to neberu jako nadpis, ale jako úvodní větu - proto tečka. :-)

      Vymazat
    2. Já ale netvrdila, že na výstavu nemáš chodit a zvát na ní své čtenáře. Pouze mě fascinuje ten text, protože nemůžu přijít na to, co to je. Přemýšlet kriticky neznamená kritizovat. Tebe očividně něco nadchlo tak, že jsi o tom dále nepřemýšlela a svým "napíšu to jak mi to přijde pod ruku" stylem jsi to hodila bez zamyšlení do veřejného prostoru. Ano, líbilo se ti to, ale proč? Co konkrétně? Kdo je vlastně autor výstavy? Proč mají podobné akce význam? Co jsi si zjistila navíc? Achjo. Tím psaním pro dvacetileté jsem samozřejmě myslela lidi kolem dvaceti, ale patrně jsem se nepřesně vyjádřila. Upřímně, dovedeš si představit, že by sis někde takový text přečetla a byla s ním jako čtenář spokojená? A ano, je mi dvacet jako tobě, i proto ti tykám, jako ty tykáš ve svém textu (jako čtenáři) mně. A úvodní věta je jen pro informaci první věta textu, titulkový aparát (tzn. titulek a případně podtitulek) součást textu samotného není. Nebuzeruju, jen tu tečku nechápu, nepatří tam a čpí na míle daleko. Že se tvůj "styl" psaní líbí tvým kamarádům neznamená, že je nutně dobrý, kamarádi nebývají moc objektivní.

      Vymazat
    3. Neříkám, že slovo mých přátel je svaté - jde o to, že jsou to mí vrstevníci, alespoň tak to bylo myšleno. Ale dobrý, nehodlám se tu s Vámi dohadovat - jen podotknu - v komentářích zásadně vykám - protože článek beru jinak - jakmile adresuji konkrétně, tak vykám. A nechala jsem se poučit a v posledním článku (a předposledním) mluvím v množném čísle, již netykám :-)
      Nuže, jestli o to tak stojíte, na Vaše otázky výše v komentáři Vám ráda odpovím, ale ne teď, dneska už mám dost, dobrou noc.
      P.S.: Jen si dovolím dodat, mně tam ta tečka prostě nevadí (ale jsem ráda, že vím, že je tam špatně! :-) ), Vy si ji na svém blogu do nadpisu nepište, kritizovat Vás za to nebudu. :-)

      Vymazat
  4. Ježiš tak je to blog, deník, už z názvu je snad jasné, že chce autorka psát o tom, kde byla a co dělala, žádné fundované texty.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak koukám, že si blog našel návštěvníky, co sem chodí akorát dřenit a za každou cenu hledat chyby. Pokud vám blog nesedí, najděte si na čtení jinej (jako by jich bylo málo). Tyhle shitstormy, co se tu strhávaj, nikam nevedou. Fiškenzí si očividně jede svuj styl, tak, jak jí samotný vyhovuje, chápu to tak, že se chce odlišit od zastupů ostatních a věřím tomu, že i její blog si svou cílovku najde, i když asi v jiný věkový/společenský/whatever skupině.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne tak :) je mi 23 a clanek me nici nepoburuje :D pokud budu chtit cist odbornou recenzi, mrknu jinam. Rypaci anonym si prece muze psat sve stranky a chodit na blogy, co mu vyhovuji. Tenhle styl zbytecneho obtezovani a mrhani casu moc nechapu :)))

      Vymazat
  6. Pro kritizujícího anonyma: Věci, co si mi konkrétně nelíbí a vadí mi, tak nečtu a nekritizuji autora. Radím Vám to samé. PS: A pokud chcete kritizovat, aspoň se podepište pravým jménem. Jako anonym dokáže napsat kritiku opravdu každý. Přeji hezký den. Veronika

    OdpovědětVymazat