středa 5. února 2014

Food tips


Ano, jsem Češka, proto by nápisu slušely třeba "tipy na jídlo" nebo "dlabec", ale nemůžu si pomoct, nepřipadá mi to tak poetický - nejspíš to bude mojí deformací - studuju obor úzce související s angličtinou, a proto jsem zvolila název v jazyce anglickém - snad mne za to nebudou lidi lynčovat (bojim,bojim).

Mam v plánu vám tu v blízký budoucnosti (a začnu dneska) představit pár dobrot - mnou dělaných i zakoupených - je to pár tipů, který mě v poslední době nadchly - a navíc, brzy bude Valentýn - proč neuvařit svýmu miláčkovi nějakou dobrotu? Pokud jste sami/y, uvařte si pro sebe - vždyť sebe bychom měli/y mít nejradši (ale uznávam, já mam na prvním místě sebe i přítele a rodinu - nějak to "dělim" nastejno). :-)

Nejsem nějaká extra kuchařka - až nedávno jsem si k vaření našla cestu (no, bylo na čase, vzhledem k mýmu věku :-D), ale zatim se mi daří, asi mam nějakej zvláštní dar odhadnout množství ingrediencí - třeba sýrovou omáčku dělam "baj vočko" a vždycky je dobrá (honim si ego, já vim :-D). Každopádně, zatim dělam lehčí věci, který zvládne snad každej, ale doufam, že se vypracuju a časem sem budu přidávat větší kulinářský perly! :-)


Takže - čim začít? Co třeba zdravou snídaní? :-)

Snažim se někde nahnat štíhlejší linii, proto jsem si začala dělat ovocný saláty - mam je radši než ty zeleninový. :-D A co do něj? Cokoli! Cokoli, co vám chutná - od jahod po jablka. :-) Já mam nejradši tuhle verzi:

1 avokádo
1 mango
4 mandarinky
2 banány
1 zelené jablko
1 červené jablko
1/2 kila hroznového vína (tmavé hezky rozzáří salát! :-D)

Dá se jíst samotnej, ale s bílým jogurtem (a s troškou medu) je taky skvělej! A pokud toho uděláte kopu (jako já vždycky), vydrží do večeře. :-)

A co k obědu? Hrníček od medu ne!

Miluju jídla z brambor! Proto jsem schopná vařit je na milion způsobů - nejradši je ale zapékám. :-) A proto doporučuju tyhle "GRATINOVANÉ BRAMBORY". Zatím jsem se nesetkala s negativním dojmem z týhle dobroty, proto si dovolim je doporučit i vám - a tady máte recept:

1 kilo brambor
400 gramů strouhanýho sýra
2-5 stroužků česneku (podle chuti - já preferuju 5, protože to pak má grády :-D)
150 ml smetany na vaření
200 ml smetany na šlehání
máslo na vymazání
sůl
pepř

Jak je připravit?

Brambory oškrabat, omýt - to je jasný. Pak je všechny nakrájejte na tenčí rovnoměrný plátky.  V nádobě smíchejte obě smetany a přidejte do nich vylisovaný a utřený česnek, zamíchejte. Potom vymažte formu (pekáč) máslem - po okraje, ať se strouhaný sýr nepřilepí ke kraji! 

Na téhle fotce jsou dvě! kila brambor - proto i úměrně víc smetany :-)
Nyní přichází samotný vrstvení - plátky brambor naskládejte vedle sebe do jedné vrstvy po celé ploše pekáče. Potom je všechny přiměřeně osolte a opepřete (dle chuti) a trochu! zalijte smetanama, posypte sýrem. A přesně takhle postupujte, dokud vám nedojdou brambory - na nejvyšší vrstvě smetanou ani sýrem nešetřete! :-)

První vrstva politá smetanama, posypaná sýrem, osolená, opepřená. :-)

Až skončíte, brambory budou vypadat nějak takhle:


Pohled ze strany na ony vrstvy brambor.

Pekáč strčte do trouby na hodinu a půl, pečte při teplotě 180°.

A takhle vypadají "po":


Tadááá, dobrou chuť!

Nesmíme zapomenout na večeři! Ta už by měla bejt lehčí - proto jsem pro blog (a samozřejmě i pro sebe) připravila tyhle sendviče:


Udělala jsem dva druhy - salámový a šunkový. Samozřejmě si každý může sendvič udělat podle chuti, já jen nastiňuji dobré varianty. :-)

Salámový je složen z těchto dobrot:

2 plátky celozrnného chleba
plátky paprikáše (salám dle chuti - uherák, lovečák, jakýkoli!)
plátek ementálu - k salámu se hodí nejlíp
list salátu
nakrájená cherry rajčátka

K tomuhle bych ještě doporučila - vzhledem k paprikáši - nakrájenou papriku (já ji ale nejim :-D). :-)


A šunkový:

2 plátky celozrnného chleba
plátek šunky - zde konkrétně šunka moravia
plátek sýra čedar - k šunce ho mam nejradši
list salátu
nakrájená cherry rajčátka

Oba jsem doplnila salátem (viz obrázek výše) - můj oblíbený je zelný coleslaw.

Doufám, že jsem i vám poskytla chutné tipy, brambory opravdu zkuste! Přeju dobrou chuť a nashle u dalšího příspěvku! :-)














8 komentářů:

  1. Skvostné to chody:))

    OdpovědětVymazat
  2. A kde jsou krůty?:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatim dělam rešerše, ale slibuju, krůty budou! :-) :-D

      Vymazat
    2. No dobrá, tak ale šup šup, samou nedočkavostí nejím, nespím, nedýchám!;-)

      Vymazat
  3. Zacinam byt velmi hladovy a smutny. Kde jsou kruty?;-(

    OdpovědětVymazat
  4. Hmm vypadá to vechno dobře :) Nechci zbytečně rejpat, ale mluvíš o štíhlý linii a takhle to fakt nejde, ovocnej salát je super snídaně, ale na večer bych ovoce moc nejedla, je to vlastně hrooomadaaa cukru, hlavně to horznový víno, eidam 30? smetana?? brambory taky nejsou ideální, ale občas se to snese ;) no a pečivo, to přece nee, fakt že je celozrnné ho nezachrání (salám je jasnej) pokud si jednou tejdně dáš jednu z těhlech věcí nic se neděje, ale jestli to je celodenní menu, tak je to mimořádná kalorická bomba :D ale já jsem v tomhle směru fakt trochu postižená :D blog máš super ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle: já zatim začínam nahánět štíhlou linii (po kolikátý už, proboha?), ale držim jí tak, že jim normálně, jenom míň - menší porce, 5x denně, ale necpu se "mekáčem", to ne. :) Jen si prostě neodpírám pečivo a podobně - třeba když mam chuť na čokošku, dam si dvě kostičky a dobrý :) Je jasný, že tyhle brambory nedělam furt - jsou na dlouho a hlavně - ta smetana! :D Díky! :)

      Vymazat